فیلم | نسل نو را زیبا به نماز دعوت کنیم
کد خبر: 3894765
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
رمضان با قرآن / 3

فیلم | نسل نو را زیبا به نماز دعوت کنیم

یکی از وظایف والدین برای تربیت دینی فرزندان؛ دعوت شایسته و زیبا به نماز است. نمازی که با لحن خوش به آن دعوت می‌شویم، نماز دیگری است.

فیلم | نسل نو را زیبا به نماز دعوت کنیمبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت سوم رمضان در قرآن دعوت زیبا از نسل نو را از وظایف والدین خواند.
 
یکی از مشکلاتی که در جوامع امروزی شاهد آن هستیم کمرنگی توجه نسل جوان با برخی وظایف دینی است؛ یک بخش از این موضوع طبیعی است. تحت تاثیر دنیای ارتباطات و شبهات و مکاتب مختلف رخ می‌دهد. اما ما نباید خدای ناکرده از دعوت فرزند و برادر و خواهر خود به نماز کوتاهی کنیم.
 
لقمان پیامبر نبود و آنچه از روایات برمی‌آید حکیم بوده است؛ اما توصیه های او به فرزندش آنقدر زیبا بوده است که خداوند آن را در قرآن کریم هم آورده است. در حالی که می‌توانست نگوید این سخنان از آن لقمان است و به پیغمبرش بگوید این سخنان را به مردم بگو. اما چون  توصیه های خوبی بوده است خدا با آوردن آن در قرآن به مردم میگوید لازم نیست پیامبر باشید تا سخنان خوب به فرزندانتان بگویید. حتی یکی از سوره‌های قرآن را به نام لقمان قرار داد.
 
یکی از توصیه‌هایی که لقمان به فرزندش داشته است این بود؛‌ «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاة» با اینکه لقمان قبل از اسلام زیست می‌کرده است اما چون همه ادیان و مکاتب نماز داشته اند لقمان نیز فرزند خود را به نماز دعوت می‌کند؛‌ ما وظیفه داریم دائما یادآوری کنیم به امر خوب و نیکوی نماز.  نباید بگوییم خودش می‌داند؛  مدرسه رفتن را هم همه فرزندان ما می‌دانند با این وجود هر صبح پدر و مادر در رفتن فرزند به مدرسه کمک می‌کنند.
خیلی دقت داشته باشیم که این دعوت به خوبی باید با زبان خوش و نیکو انجام شود؛ خدای ناکرده با تندی دعوت به نماز نکنیم. بایسد بدانیم هر کس به نماز رفته است با اخلاق خوش والدین رفته است.
متاسفانه خیلی از کاهلان نماز از کسانی هستند که یا پدر و مادر آنها را به نماز دعوت نکردند یا با لحن بد دعوت کرده اند. خیلی از فرزندان ما کودکی در خانه نماز می‌خوانند و وقتی وارد دانشگاه می‌شوند کاهل نماز می‌شوند؛ ‌دلیل این کاهلی دعوت اجباری و اکراهی خانواده به نماز است.
باید توجه کنیم که دعوت و تشویق فرزندان به نماز از وظایف والدین در حق فرزندان است.
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha